کلاژی هوشمندانه از آثار خاطرهانگیز مهرجویی
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۹۴۳۷
آخرین ساخته مهرجویی برخلاف آثار قبلی کارگردان، روایت سرراستی از یک چالش دارد و بهمانند مشی محتوایی کارگردان، تمام حوادث را دایرمدار قهرمان خود تعریف میکند.
لامینور، در تمامی صحنههای خود، امضای مهرجویی را دارد. برخلاف قانون نانوشتهای که بسیاری از آثار متاخر کارگردانان نسلهای قبلی را در اندازههای آنان نمیدانند، لامینور اما اعتبار مهرجویی را حفظ میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اینکه مهرجویی در لامینور در ابتدای حیات نوینی از مواجهه با جامعه امروز ایران قرار دارد، گزاره دیگری است که در راستای همان سینمای همیشگی کارگردان و دغدغههای اجتماعی و فرهنگی او تفسیر میشود. مهرجویی در لامینور، خستهتر از آن است که به تقابل دو قطب خیر و شر داستان، به شکلی بنیادی حمله کند بنابراین تنها به ظواهر داستانی ورود میکند و چالشهایی کلاسیک چون تقابل تجارت با هنر یا خواستگار تحمیلی برای ازدواج را به تصویر میکشد.
لامینور، همان سینمایی است که در آستانه ششمین دهه فیلمسازی مهرجویی، از او انتظار داریم
اوج این هنرنمایی اما خود را در سکانس مهمانی نشان میدهد. سکانسهایی که علاوه بر محک فردیت قهرمان و مواجهه او با فضای مستقل و جدید، یک تمثال زیبا از موقعیت آدمهایی با زیرساختهای فرهنگی مختلف را به تصویر میکشد. این سکانسهای مهمانی، پاسخ درخوری به منتقدانی است که نبود شخصیتپردازی را یکی از پاشنههای آشیل این فیلم عنوان میکردند. در همین سلسله سکانسها است که فیلم، به وحدانیت مناسب و متواتری از شخصیتشناسی کاراکترهای اصلی خود دست یافته و هر یک از آنها را در دنیای جدید نادی محک میزند.
ازقضا، گردش دوربین به سمت نادی است و آدمهایی که به طرف او میآیند. فیلم، دست به معضلسازی نمیزند و برخلاف باور قدیمی مخالفت شرع با موسیقی، شالوده داستانی خود را بر این مبنا استوار نمیکند. دوربین به موازات پیشرفتهای محسوس نادی، با او همگام شده و در این مسیر، تنها به تلاطم آدمهای موافق و مخالفی که به نادی نزدیک میشوند، میپردازد. این مولفه، حسن بزرگ لامینور است که سبب شده تا فیلم به یک اثر کاسبکار و تجاری تبدیل نشده و بر همان ریل دغدغهمندی کارگردان نسبت به اجتماع خود و نسل جدید حرکت کند.
فیلم اما ارجاعات دوست داشتنی به برخی از فیلمهای قبلی مهرجویی دارد. داستان مهمانها و تاکید بر غذاها مخاطب را به یاد مهمان مامان، آن طوفانی شدن ناگهانی هوا، به یاد هامون، آن مهمانان خونگرم و فرودست به یاد بانو، تم موسیقایی اثر و مخالفت با موزیسین، به یاد سنتوری و دعوت از مهمانان ناخوانده برای شرکت در مهمانی، مخاطب را به یاد اجارهنشینها میاندازد. این کلاژ مبتکرانه و هوشمندانه، اگرچه لحظات دلنشینی را برای مخاطبش فراهم میآورد اما شاید از نگاهی دیگر، باید آن را نگرانکننده توصیف کرد. نگرانکننده از این جهت که این کلاژ میتواند حاصل انتقادهای بیرویه و غیراصولی باشد که در تمام این سالها، مهرجویی را به فاصله گرفتن از سینمای اصیل خود که دربردارنده فیلمهای خاطرهانگیز او است، متهم کرده و بهنوعی کارگردان جریانساز سینمای ایران را سرکوب کرد. مخاطب و طرفدارانی که در ظاهر، خواستار بازگشت مهرجویی به سینمای اصیل و کلاسیک خود هستند اما امروز و با وجود چنین نمادهایی، باز هم وی را به بازگشت به آن سینما دعوت کرده و این فیلم را نکوهش میکنند.
لامینور، همان سینمایی است که در آستانه ششمین دهه فیلمسازی مهرجویی، از او انتظار داریم. سینمایی متشکل از فردیت مستمر قهرمان و مسیری که وی را در مواجهه با هجمه مخالفتها، ثابتقدم نشان داده و آبدیده میکند. این، همان فرمول هامون، گاو، بانو، مهمان مامان و سنتوری است که حال به مقتضای جامعه روز، به چنین روایتی رسیده است. لامینور را باید فراتر از یک فیلم که داستانش را در سطح تعریف میکند، تلقی کرد. این، هنر مهرجویی است.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هامون ، فیلم گاو ، لامینور
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: هامون فیلم گاو لامینور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۹۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یادمان شهدای کارگر در خطه کویر
در سکوتی که زمزمهی بهشت را در خود نهفته، در آغوش خاطرهای که عطر یاس سپید را به مشام میرساند، در حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) گرد هم آمدیم تا نغمهی حماسه را در سیمهای قلبمان نواخته، یادِ ستارگان درخشان آسمان وطن، شهدای معلم و کارگر شهرستان را در یادواره شهدا گرامی بداریم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، در شبی پر ستاره، در نجف ایران گرد هم آمدیم تا یاد و خاطره مردان و زنانی را گرامی بداریم که با اهدای جان خود، از مرز و بوم این سرزمین دفاع کرده و با تقدیم قطره قطرهی خون خویش، معنی شجاعت و ایثار را تفسیر کردند.
دیشب مهمان شهدایی بودیم که ستارههای درخشان آسمان عشق و ایمان بودند؛ آنهایی که در راه حفظ ارزشهای اسلامی و پاسداری از کیان ایران اسلامی، بیدریغ، جان خود را فدا کرده و تا ابد در تاریخ این ملت، جاودانه شدند.
دیشب حرم مطهر حضرت محمدهلال بن علی (ع)، انعکاسی از حماسههای بینظیر شهدای انقلاب و اسلام بود.
در این مکان معنوی که یادآور رشادتها و فداکاریهای بزرگان و عالمان دین بود، گرد هم آمدیم که بار دیگر با آرمانهای شهدای گرانقدر تجدید بیعت کرده و پیمان ببندیم که راه پرفروغ آنها را ادامه دهیم.
ما مهمان شهدایی بودیم که به ما درس آزادگی و شجاعت را آموختند؛ شهدایی که با ایثار جان خود به ما فهماندند که در برابر ظلم و ستم سکوت نخواهند کرد و تا آخرین نفس برای حفظ استقلال و آزادی وطنشان تلاش خواهند نمود.
ما در این جمع معنوی از خداوند متعال درخواست نمودیم که روح مطهر شهدا را با اولیای الهی محشور گرداند و به خانوادههای معظم آنها صبر و اجر عنایت نماید.
دیشب، ما ساکنان این خطه کویری همراه با دیگر زائران و عاشقان فرزند بلافصل امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در این محفل نورانی، با دلی آکنده از احترام و ارادت، به پیشانی پر غرور مادران صبور و پدران استوارشان که با صبر و ایثار، شیر مردان این خاک را پرورش دادند، بوسه زدیم.
ما مهمان شهدایی بودیم که در ترنم شجاعت، ترانه جاودانگی سرودند و با نثار جان خویش، سرودی از فداکاری و از خودگذشتگی را به یادگار گذاشتند.
ما مهمان کسانی بودیم که نام پرفروغ آنان چونان نگینی درخشان بر تارک تاریخ این سرزمین میدرخشد و یاد حماسههایشان، تا ابد در قلب مردم ایران زنده خواهد بود.
ما در کنار مضجع نورانی نوهی پیامبر خوبیها یاد و خاطرهی شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای انقلاب و همهی شهیدان راه آزادی و حق به ویژه شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل را گرامی داشتیم.
به گزارش ایمنا، با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطرهی شهدا و یادآوری جان فشانیهای رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس، یادواره شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل با عنوان شبهای پر ستاره چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه، ساعت ۲۰ در گلزار شهدای حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) برگزار شد.
سخنران مراسم یادواره شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل، حجت الاسلام والمسلمین میر علی اکبری از راویان دفاع مقدس و مداح این محفل نورانی سید علی حسینی نژاد بودند. اجرای گروه سرود هلال منیر نیز از بخشهای دیگر این مراسم مذهبی بود.