Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد طالبی‌نژاد با بیان اینکه داریوش کارگردان فیلم «لامینور» بر گردن نسل ما و سینمای ایران حق دارد، گفت:، اما اینکه مهرجوییِ هشتادواندی ساله را با کارگردان سی‌وچند ساله فیلم «گاو» مقایسه کنیم و بخواهیم که در یک موقعیت و جایگاه باشند، اشتباه است.

به گزارش ایسنا، این روز‌ها آخرین ساخته داریوش مهرجویی با نام «لامینور» روی پرده سینماهاست؛ فیلمی که بخاطر حاشیه‌های اکران عید نوروزش تصور می‌شد فروش خوبی داشته باشد، ولی این طور نشده بخصوص آنکه مخاطبان سینما فعلا بیش از هر چیز "کمدی" می‌پسندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال برخی تماشاگران فیلم جدید مهرجویی در مقایسه با آثار پیشین این فیلمساز بزرگ، این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا حق دارند از هنرمند محبوب خود توقعی در حد و اندازه فیلم‌های قدیمی‌اش داشته باشند؟!

در این‌باره احمد طالبی‌نژاد - منتقد و پژوهشگر سینما- می‌گوید: واقعیت این است که انتظار از فیلمسازان بزرگ و برجسته همیشه بالا بوده و همیشه سطح توقع مردم از فیلم‌های آن‌ها بیش از اندازه‌ای است که از عهده آن‌ها برمی‌آید. در نظر داشته باشیم که داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، حتی بهرام بیضایی و ناصر تقوایی در زمانی فصل جدیدی را در سینمای ایران آغاز کردند و سینمای ما از مرحله سطحی‌نگری و عوام‌پسندی به سینمایی حداقل روشنفکرانه رسید. کارنامه این دست فیلم‌ساز‌ها مملو از آثار ارزشمند است، اما اینکه مهرجوییِ هشتادواندی ساله را با کارگردان سی‌وچند ساله فیلم «گاو» مقایسه کنیم و بخواهیم که در یک موقعیت و جایگاه باشند اشتباه است.

در همه جای دنیا هم همین طور بوده است. من همیشه «اورسن ولز» را مثال می‌زنم که اولین فیلم او بهترین فیلمش بود و هیچ وقت دیگر نتوانست با آن کیفیت فیلم بسازد، هیچکس هم از او ایراد نگرفت. حتی بعد‌ها رفت و در فیلم‌های سطحی بازی کرد، اما همیشه بخاطر فیلم ارزشمند «همشهری کین» جایگاهش پاس داشته شد و در اذهان ماند.

مهرجویی هم دقیقاً از این دست سینماگران است که برگردن نسل ما و سینمای ایران بسیار حق دارد و اگر ما دارای یک جریان فرهنگی روشنفکری هستیم، بدون تردید یکی از کسانی که در این عرصه نقش داشته داریوش مهرجویی به عنوان یک فیلمساز متفکر است.

او ادامه می‌دهد:، اما نکته بعدی این است که باید ببینیم سیر سعودی فیلمسازی مثل داریوش مهرجویی از کجا به سیر نزولی تبدیل شده است. بهترین مدرک من برای اشاره به این سیر نزولی فیلم «درخت گلابی» است که به نظرم بعد از «هامون» و «گاو» بهترین و کامل‌ترین حدیث نفس داریوش مهرجویی است. در این فیلم شخصیت نویسنده دچار سترونیِ ذهن شده و هیچ خلاقیتی نمی‌تواند از خود بروز دهد، یعنی حتی با ابزار مدرنی هم که در اختیار دارد راه به جایی نمی‌برد، دلیل آن هم فقدان عشق است که در طول داستان می‌بینیم چه بر سر عشق زندگی او می‌آید و پس از مرگ دختر، او دیگر انگیزه‌ای برای خلق کردن ندارد.

الان هم انگار داریوش مهرجویی و حتی مسعود کیمیایی در چنین موقعیتی قرار دارند و اگر می‌بینیم که آن‌ها سال به سال فیلم‌های بدتری می‌سازند بخشی از آن به همین برمی‌گردد که شاید انگیزه‌های احساسی و عاطفی آن‌ها جای خود را به حرفه فیلمسازی و کسب درآمد داده است، درنتیجه توقع‌ها را برآورده نمی‌کنند. البته مقصر هم خودشان نیستند، مقصر شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه است.

همچنین سانسور همیشه یک عامل مخرب بوده بخصوص در کارنامه مهرجویی که از فیلم «گاو» به بعد تیغ سانسور همیشه بالای سرش بود؛ فیلمی که وقتی قرار بود در جشنواره ونیز نمایش داده شود دزدکی، در چمدان و توسط شخصی ثالث - احتمالا با چمدانی دیپلماتیک - از ایران خارج شد تا بتواند در جشنواره شرکت کند. بعد هم که در آنجا مورد توجه واقع شد، ناگزیر شدند آن را اکران کنند.

طالبی‌نژاد درباره اینکه برخی معتقدند یکی از ضعف‌های آثار اخیر داریوش مهرجویی در فیلمنامه است و نگارش مشترک چندان با تفکر سینمایی او هماهنگ نمی‌شود، بیان می‌کند: من با حفظ حرمت فراوان برای خانم محمدی‌فر (همسر مهرجویی و فیلمنامه‌نویس برخی آثار او) معتقدم که متاسفانه از زمانی که اختیار فیلمنامه‌ها در دست ایشان قرار گرفت فیلم‌های مهرجویی از آن جایگاه رفیعی که داشت پایین آمد.

تنها اثری که بعد از فیلم بلاتکلیف و ضعیف «میکس» و نیز «بمانی» ارزشمند شد، «مهمان مامان» است که آن هم محصول نگارش مثلث مهرجویی، مرادی‌کرمانی و خانم محمدی‌فر است، بعد از آن تقریبا شاهد سقوط هستیم و به نظرم نتیجه این همکاری مثبت نشده است؛ بنابراین به این سینماگر بزرگ و فرهیخته توصیه می‌کنم که خودش بر فیلمنامه متمرکز شود، چون تا حد زیادی می‌توان گفت که هیچ کدام از کار‌های مشترک او چندان اقناع‌کننده نیستند.

البته من از «سنتوری» و «نارنجی پوش» بدم نیامد، ولی این‌ها در حد «هامون»، «پری»، «سارا»، «درخت گلابی» و... نیستند؛ فیلم‌هایی که اندیشه‌های فلسفی و اجتماعی مهرجویی را نشان می‌دادند. البته شایعاتی هم وجود دارد که بعضی فیلم‌های موفق مهرجویی در همکاری با غلامحسین ساعدی نوشته شده، ولی این نظریه درستی نیست.

او در پایان با اشاره به فروش کم فیلم جدید مهرجویی می‌گوید: به نظرم یک راه دیگر برای کارگردانی مثل داریوش مهرجویی این است که به سمت ادبیات کلاسیک ایران و جهان برود و از آن‌ها برای فیلمنامه استفاده کند. من متاسفم که از «لامینور» در سینما‌ها استقبال کمی شده و معلوم است که فیلم یک اشکالی دارد، چون اگر فیلمی خوب باشد هر کسی ببیند به بقیه هم توصیه می‌کند که آن را تماشا کنند، اما ظاهراً در مورد «لامینور» این اتفاق نیفتاده؛ این در حالی است که جامعه ما عادت کرده از فیلمسازان بزرگ قهرمان‌های ذهنی بسازد و تندیسی از آن‌ها برای خود حک کند. من نگران این هستم که تندیس مهرجویی در اذهان تخریب شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: داریوش مهرجویی داریوش مهرجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۱۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متس هوملس: با عملکرد خوب‌مان در لیگ قهرمانان اروپا، فصل ضعیف در بوندسلیگا را جبران کردیم

متس هوملس اعتقاد دارد موفقیت‌های دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا، مرهمی برای عملکرد ضعیف‌شان در بوندسلیگا است

طرفداری | در چارچوب دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، بروسیا دورتموند با تک گل نیکلاس فولکروگ موفق شد با نتیجه 1-0 از سد پاری سن ژرمن بگذرد تا برای بازی برگشت دست بالاتر را داشته باشند.

به نقل از اسکای؛ متس هوملس 35 ساله در این بازی ستاره دورتموند بود و حتی به عنوان بهترین بازیکن زمین نیز انتخاب شد. او در یک مصاحبه پس از بازی از عملکردشان مقابل پاری سن ژرمن تمجید کرد و گفت:

ما امروز عملکرد تیمی بسیار منسجمی داشتیم. بازی فوق‌العاده‌ای بود و ما بسیار بالغ بودیم. ما همچنین از اینکه توانستیم سهمیه لیگ قهرمانان اروپا (برای فصل آینده) را نیز کسب کنیم، خوشحالیم. ما فصل ضعیف خود رد بوندسلیگا را اکنون با عملکرد خوب‌مان در لیگ قهرمانان جبران کردیم.

با پیروزی دورتموند در این بازی، بوندسلیگا برای فصل آینده پنج سهمیه لیگ قهرمانان اروپا خواهد داشت و زنبورها از این طریق توانستند جواز حضور در فصل آینده این رقابت‌ها را کسب کنند.

هوملس سپس درباره فرصت‌های خطرناک پاری سن ژرمن، گفت: 

شما نمی‌توانید بازیکنان مانند دمبله، ام باپه یا بارکولا برای برای برای 90 دقیقه به‌طور کامل مهار کنید، بنابراین طبیعی است آن‌ها صاحب موقعیت شوند. با این حال ما مجبور بودیم ریسک‌پذیر باشیم زیرا اگر به دنبال موفقیت در این سطح هستید، راه دیگری وجود ندارد. 

قرارداد هوملس در پایان همین فصل به پایان می‌رسد و گزارش‌هایی وجود دارد که خلاف مارکو رویس، زنبورها علاقه‌مند به تمدید قرارداد با او هستند. هوملس درباره اینکه آیا این آخرین بازی او برای دورتموند در لیگ قهرمانان خواهد بود، گفت: 

احتمالش وجود دارد و من کمی به آن فکر کرده‌ایم. با این حال هنوز تصمیم قطعی‌ای گرفته نشده و هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. من می‌خواهم ذهنم را برای گزینه‌های موجود باز نگه دارم. 

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • حاشیه جدید بارسا: اعتراض همسر ستاره به نیمکت‌نشینی!
  • ترامپ به من گفت در مورد رابطه با «خانم بازیگر» حرفی نزنم
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • کوه‌ها هم ترک برمی‌دارند!
  • عمو پورنگ بازیگر شد
  • عمو پورنگ به «لالایی» نزدیک شد و تلویزیون به سریالی فوتبالی!
  • درخشش استقلالی سابق او را یاد تیم ملی انداخت
  • متس هوملس: با عملکرد خوب‌مان در لیگ قهرمانان اروپا، فصل ضعیف در بوندسلیگا را جبران کردیم
  • مجلس یازدهم در نظارت ضعیف بود